Bob Evers .nl

Recensie bij "Het preppaleis van de holenman"

Het preppaleis van de holenman61
PETER DE ZWAAN
HET PREPPALEIS VAN DE HOLENMAN

Prangend probleem rondom de portee van preppaleis

Door Schout-bij-kunstlicht Spook

Vanaf het moment dat bekend werd wat de titel van deel 61 zou worden, gonsde het van de gissingen: wat zou, in naam van alles wat roodharig is, een ‘preppaleis’ zijn? Zelfs het wijze, buitengewoon honoraire hoofd van Ton Kleppe boog zich over de mogelijke betekenis van het woord. Ik weet niet of iemand het bij het rechte eind had, maar sinds eind april weten wij allemaal wat een preppaleis is, althans wat Peter de Zwaan eronder verstaat.

Iedereen roemt het feit dat de Bob Evers-serie zo „internationaal” overkomt, omdat Jan, Bob en Arie over de hele wereld avonturieren, maar toch ... stiekem vinden wij de verhalen die in Nederland spelen het leukste. Dat was al zo bij Willem en dat is bij Peter niet anders. Kortom: we zijn blij dat we weer in Nederland zijn en wel in een van de provincies die er de afgelopen 60 delen nogal bekaaid vanaf is gekomen: Drenthe. Afgezien van een hoofdstukje in „Rumoer in een rustgebied” zijn de jongens nog nooit in die provincie geweest.

Het verhaal begint echter in de hoofdstad van Overijssel, waar de jongens op verzoek van moeder Roos zijn om een ogenschijnlijk eenvoudig klusje op te knappen. Tot ieders verrassing, ook die van Arie, blijkt de redersvrouw al jarenlang contact te hebben met Tante Ginny, die we nog kennen uit „Een overval in de lucht”. En die blijkt dan weer een kennis te hebben, die in Zwolle zegt te wonen en een piano heeft verkocht; of de jongens – Jan en Arie, want Bob drukt ditmaal heel laf zijn snor! – zo vriendelijk willen zijn om te helpen deze piano naar beneden te sjouwen. Zo gezegd, zo gedaan, maar als de nieuwe eigenaar van de piano zich met geld en bakfiets meldt om de piano op te halen, barst het feest pas goed los: de kennis van de kennis van de moeder van Arie is niet wie ze beweert te zijn! Zij is een ex-scharrel van ene Freek Oltman, al beweert ze later weer dat ze een soort privé-detective is die deze Oltman in de gaten moet houden. Niets of niemand is wat of wie het lijkt in dit nieuwste deel, een eerste deel van een volgende trilogie, dus wat haar exacte rol in het verhaal is, zal in het voorjaar van 2019 pas blijken. Ik loop nu echter vooruit op de zaken – iets wat wij oud-militairen met de nodige graagte doen, vraag dat maar na aan kolonel Prins. De heer Oltman komt nog tijdens het inladen van de bakfiets thuis en vraagt niet lang hoe of wat, maar begint meteen met slaan – of liever gezegd: laten slaan door allerlei ongure types, zoals de trouwe Bob Evers-lezer er in zestig delen al zo veel voorbij heeft zien komen. De ene louche kerel is nog niet uitgeschakeld of er komt alweer een soortgenoot opduiken en met z’n allen proberen ze de reis van de piano van Zwolle naar het noorden van Drenthe te verhinderen. Dat Jan en Arie daar een stokje voor steken, spreekt uiteraard vanzelf. Dat gaat echter niet zonder slag of stoot, want de nieuwe eigenaar van de beroemde piano, waar iets mee aan de hand moet zijn – dat snappen we natuurlijk vanaf het begin van het verhaal – weigert het ding in iets anders dan in een bakfiets te vervoeren. Een koppig type dus, deze bakfiets-, piano- en preppaleisbezitter, die wel naar de naam Hotze luistert, maar niet naar de goede raad van de twee helden, die hem dringend maar vergeefs adviseren om een busje te huren. Hotze? De enige Hotze die wij niet-Friezen sinds jaar en dag kennen, kwam uit Langezwaag en was een collega van Willy en Peter. Het spoor zal in de volgende delen dus ongetwijfeld naar Friesland voeren, ook zo’n „nieuwe” provincie voor Jan, Bob en Arie. Zolang er maar geen veelkleurige racebootjes, fantaserende boerenknechten en veldwachters aan te pas komen, vind ik alles best!

En wat nou een preppaleis is? Tja, misschien moet iedereen zelf maar „Het preppaleis van de Holenman” aanschaffen om dat met eigen ogen te ontdekken!

Nieuw, maar voor de echte fans ook een beetje jammer, is dat Peter de Zwaan de boeken niet meer volledig signeert, maar alleen nog maar een paraafje zet. Dat gemis wordt echter meer dan goed gemaakt door het feit dat er geen twee, maar drie nieuwe boeken van zijn hand verschenen!

Peter de Zwaan, „Het preppaleis van de Holenman”, Uitgeverij Zwarte Zwaan, 2018. ISBN: 9789082661224.